Pressemeddelelse | Jerslev 26.04.2024

Plus hos nordjyske JKE trods uforudsigeligt køkkenmarked

Køkkenvirksomheden JKE i Nordjylland leverer overskud for fjerde år i træk og har trods et svært køkkenmarked fortsat sine investeringer i at styrke brandet og udvikle nye produkter samt butikkerne. Resultatet er bl.a. en høj kundetilfredshed og en styrket markedsposition i Norden.

Hos køkkenvirksomheden JKE blev årets resultat for 2023 et plus på 1,2 mio. kr. mod 4,4 mio. kr. i 2022.

”Vi er tilfredse med at levere et positivt resultat for fjerde år i træk, ikke mindst i et marked, hvor vi har oplevet konsekvenserne af en negativ udvikling i valutakurserne samt høje priser på bl.a. råvarer, fragt og energi,” forklarer Freddy Lauridsen, CEO hos JKE.

Han fortsætter: ”Bag tallene ligger en stor og dygtig holdindsats fra alle i JKE. Vi har nemlig - som resten af branchen - oplevet en meget uforudsigelig verden med vanskelige markedsvilkår. Vi har imidlertid bevaret fokus på udvikling og har derfor fortsat vores investeringer i at øge kendskabet til vores brand, nye produkter og nye butikker.”

I produktionen er der bl.a. investeret i moderne teknologi - et mere effektivt lakanlæg - ergonomi og bedre arbejdsklima.

Når de vanskelige makroøkonomiske forhold er taget i betragtning, hvor forbrugerne har holdt på pengene, så er der også klare lyspunkter. JKE investerede i 2022 og 2023 massivt i at styrke sin tilstedeværelse i Norden og har i dag 76 butikker/salgssteder i Danmark og resten af Norden. Hermed er JKE blevet et af de danske køkkenfirmaer, som er bedst repræsenteret i Norden.

Tilfredse kunder og medarbejdere
I 2023 nåede JKE også den højeste kundetilfredshed i virksomhedens mangeårige historie med over 90 pct. tilfredse kunder samt en score på 4,9 på (Trustpilot). Tilfredsheden med JKE som arbejdsplads (Great Place to Work) fortsatte ligeledes på et højt niveau.

”Tilfredse kunder og medarbejdere er et stærkt fundament for fremtidens JKE. Det er et stort og kærligt rygstød i vores daglige arbejde med at styrke kendskabet til JKE’s kvalitetskøkkener, produceret i Nordjylland i et stærkt nordisk design. Derfor har vi også i 2023 investeret i produktudvikling med lancering af to nye køkkenmodeller. Her har vi nyfortolket nogle klassiske modeller i et nutidigt, stramt nordisk design, og det rammer lige ind i tiden,” siger Freddy Lauridsen.

Markedet retter sig - flere butikker
Han forventer, at køkkenmarkedet vil stabilisere sig i andet halvår 2024, så forbrugerne igen vil købe køkkener på et mere normalt niveau. Det svenske marked forventes dog at være lidt længere om at rette sig. Forventningerne til de økonomiske resultater for 2024 er positive.

Og JKE er klar til mere normale tilstande på markedet. I Danmark vil JKE gerne udvide med flere køkkenbutikker og holder øje med en række spændende byer landet over. Det er bl.a. byer som København, Hillerød, Køge, Næstved, Slagelse, Esbjerg, Holstebro, Herning, Aabenraa, Randers og Silkeborg.

Fokus på naturens ressourcer
JKE har stort fokus på at producere så bæredygtigt som muligt – og gerne i naturlige materialer som fx certificeret, europæisk træ. Den nordjyske køkkenvirksomhed var også først på markedet med køkkener, hvor fronterne er beklædt med linoleum. Linoleum er et rent naturmateriale.

Produktionen i Nordjylland er desuden CO2e neutral. Her produceres køkkener på baggrund af 100% grøn energi, dvs. fra vind, vand og sol. Og målsætningen er, at køkkener fra JKE skal blive grønnere og grønnere dag for dag. I dag er 99% af materialerne i JKE-køkkenerne genanvendelige.

”Mange forbrugere har i dag en klar holdning til forbrug af langvarige forbrugsgoder, bl.a. køkkener. De fleste familier interesserer sig for klimaaftryk og stadig flere tager afstand fra køb-og-smid-væk-tankegangen. Der sker et klart skifte i forbrugsmønstrene, og det passer rigtig godt med vores filosofi om at lave køkkener, der holder til livet. Vi ser positivt på fremtiden,” siger Freddy Lauridsen.

Yderligere oplysninger kontakt:

Freddy Lauridsen, CEO hos JKE, tlf.: 4040 9888, mail: frela@jke-design.dk

Se mere om JKE: www.jkedesign.dk
Vedhæftede pressefoto af Freddy Lauridsen, CEO hos JKE, kan frit benyttes.

Fakta – JKE

Grundlagt i 1970 i Jerslev i Nordjylland ud fra et ønske om at sætte det gode håndværk og kvaliteten i højsæde. Her ligger køkkenvirksomheden stadig, og filosofien er uforandret.

JKE har stort fokus på at producere så bæredygtigt som muligt og anvende bæredygtige materialer. JKE’s fabrik er CO2 neutral – producerer på baggrund af 100% grøn energi, dvs. fra vind, vand og sol.

99 medarbejdere og 76 butikker/salgssteder i Danmark og resten af Norden.

JKE er i dag ejet af Ballingslöv koncernen.

JKE er snedkerkvalitet uden det koster en bondegård

50 år med snedkerkvalitet

Få en snak med en køkkendesigner

Du har dine tanker og ønsker til dit nye køkken. Vores køkkendesigner har den erfaring, der skal til for at sikre, at virkeligheden bliver præcis, som du drømmer om. Så hvorfor ikke mødes over en kop kaffe og komme videre i processen? Det er helt uforpligtende, men mere end tiden værd.