Det moderne køkken har et strejf af mormor

15. august 2023Den sidste nye tendens inden for køkkener byder på nostalgi og gode minder fra mormors tid. Ifølge en kendt køkkendesigner og en fremtidsforsker er det et naturligt modsvar på et fortravlet liv.

Det kliniske køkken er skubbet i baggrunden

Det kliniske og minimalistiske køkken er skubbet i baggrunden. I stedet er køkkenlågerne rammet ind og malet. Farverne er inspireret af naturen, vitrineskabene er tilbage – gerne helt til loftet – og synlige træskuffer er lige ved hånden. Det moderne køkken undergår lige nu en forandring og leder tankerne hen på klassiske dyder i en svunden tid.

Forbrugerens ønsker til smarte funktioner er der imidlertid ikke ændret på.

Designeren Halvor Bakke har i samarbejde med nordjyske JKE netop designet to nye køkkener, som er tilsat et stænk af nostalgi og mormor: Nordic Cubic og Nordic Vintage.

Han siger: "Hvem husker ikke de gode stunder i mormors køkken? Dit køkken er stedet for øjeblikke, du aldrig glemmer og skal gerne skabe rammerne for næste generation af gode minder.”

Halvor Bakke sammenligner de nye køkkener med et kærligt kram fra fortiden. Og det er let at se, hvad han mener. De klassiske køkkener fra 50’erne og 60’erne er blevet ført op til 2023 med et løft til både design og funktioner.

”Vores ambition med de to nye køkkener er at skabe nutidens rammer for gode oplevelser i køkkenet for familierne. Det er familiens madværksted og skal udstråle det trygge, tidløse og klassiske, som er langtidsholdbart. Det tiltaler os meget i hele Norden,” siger Helle Fyllgraf, som er marketingdirektør i JKE.

Fremtidsforsker: nostalgi med rene linjer

Missona Aston, som er fremtidsforsker, siger om den nye køkkentendens: ”Jeg ser min mormor for mig, mel på køkkenbordet og etiketter på syltetøjsglas. Det er nostalgi, men med rene linjer og fokus på funktionalitet. Det rammer tiden med alt det mange af os drømmer om i hverdagen: det gode liv, plads til ro, tryghed og mildhed – akkurat som vi husker vores bedsteforældre i barndommen.”

Nordic Cubic og Nordic Vintage har dét til fælles, at det er klassiske køkkener, hvor låger og skuffer har en ramme. Nordic Cubic har stramme linjer, mens Nordic Vintage giver den en tand mere med hensyn til nostalgi. Her er rammerne fx bredere end Nordic Cubic, og der er vitrineskabe med sprosser. Personlige ting må gerne træde frem i indretningen igen. Og det gør de bl.a. i vitrineskabe.

Naturens farver – eller det vilde

”Naturens farver dominerer i høj grad køkkenet. De venlige farver understreger også, at det er trygt og godt at være i køkkenet – uanset om der kun er tid til at lave hurtig aftensmad en mandag aften eller surdejsbrød om lørdagen,” fortæller Helle Fyllgraf.

Og hvis en familie skulle få lyst til at give den gas på farverne, så kan JKE male køkkenet med vandbaseret maling og lak i alle farver. Kun fantasien sætter grænser.

Greb og tidløst design

Greb i køkkenet er også tilbage. Det er med til at definere den enkelte families køkkenstil. Alt efter valget af greb kan køkkenet få forskellige udtryk.

”Der er en klar tendens i den måde, vi indretter vores hjem på nu. Vi går efter det tidløse design, man aldrig bliver træt af, og kvalitet, der holder. Gerne med en reference til tidligere tiders værdier – det, der betyder noget for os og gør os glade, sat ind i en ny kontekst,” forklarer Halvor Bakke om baggrunden for de to nye køkkener, som er designet i samarbejde med JKE og sælges over hele Norden.

Fakta:

JKE er grundlagt i 1970 i Jerslev i Nordjylland ud fra et ønske om at sætte det gode håndværk og kvaliteten i højsæde. Her ligger køkkenvirksomheden stadig, og filosofien er uforandret.

JKE har stort fokus på at producere så bæredygtigt som muligt og anvende bæredygtige materialer. JKE’s fabrik er CO2 neutral – producerer på baggrund af 100% grøn energi, dvs. fra vind, vand og sol.

102 medarbejdere og 85 butikker/salgssteder i Danmark og resten af Norden.

JKE er i dag ejet af Ballingslöv koncernen.

JKE er snedkerkvalitet uden det koster en bondegård

50 år med snedkerkvalitet