04.12.2019Halvor Bakke-effekten treffer danske JKE

Nordmenn har for alvor fått øynene opp for danske JKE-kjøkkener, som har åpnet 11 nye kjøkkenbutikker i Norge på 5 år. Den norske designeren Halvor Bakke – kjent fra «Eventyrlig Oppussing» – har vært med på å designe JKEs to nyeste kjøkkener. Det har skjerpet interessen for danske kjøkkener i nordisk design.

Den norske designer Halvor Bakke har vært med på å gjøre det danske kjøkkenfirmaet JKE norsk. Det er faktisk fristende å si mer norsk enn dansk, for Norge har gått forbi hjemmemarkedet Danmark. Det er nå 32 JKE-butikker i Norge. 11 nye JKE-butikker er åpnet i Norge på 5 år, og ytterligere to butikker åpner i 2020.

«I JKE har vi spesialisert oss på nordisk design, og Halvor Bakke er en del av vårt nordiske designsamarbeid, der han har vært med på å designe to nye kjøkkener fra JKE. De har slått til, ikke minst i Norge, der vi hele tiden åpner nye kjøkkenbutikker,» forteller Ellen Styrishave, som er markedssjef for JKE i Norge.

Når nordmenn sitter foran TV-skjerm og følger med på forvandlingen av gamle hytter i TV-programmet «Eventyrlig Oppussing», blir gamle kjøkkener revet ned og erstattet med danske kjøkkener fra JKE – og noen av dem er designet av Halvor Bakke.

Nordmenn er modige

«Mange nordmenn er mer modige enn danskene på kjøkkenet. De har også en tettere tilknytning til naturen, noe som viser seg tydelig når de skal velge nytt kjøkken. Norske familier er med på de nyeste trendene, og velger gjerne farger på kjøkkenet og kombinerer tre med andre materialer, som for eksempel linoleum på dørene. De liker kjøkkener som fremmer nærvær, samvær og hygge, og det skal gjerne foregå med utgangspunkt i naturlige og bærekraftige materialer som tre, linoleum og keramikk på benkeplaten. Det er nettopp tankene bak det nye JKE Nature-kjøkkenet som Halvor Bakke har vært med på å designe,» forteller Ellen Styrishave.

«Det er en helt ny og konstruktiv måte å tenke på: I stedet for bare å snakke om funksjonalitet og estetikk, handler det også om å skape rom som er hyggelige å være i, med god akustikk, sanselige materialer og en behagelig belysning. Det skal være godt å komme hjem, og du skal ha den gode, hyggelige følelsen når du er hjemme. Der er kjøkkenet et av de absolutt viktigste rommene i huset,» forteller Halvor Bakke.

Trær vokser oppover og derfor følger trelamellene i kjøkkenet fra JKE Nature treets naturlige søken mot lyset.

Naturen flytter inn

«Vi tenker nytt, men gjerne med rot i gamle materialer fra naturen. Vi har arbeidet med eiketre i mange år, og nå lanserer vi JKE Nature, som har en varm glød. Vi vet alle at det er rot i naturen, derfor er det nye kjøkkenet vårt laget av bærekraftig natur. Vi bruker bærekraftig eiketre, dører i CO2-nøytral linoleum (100 % naturprodukt) og kjøkkenbenk i hardfør keramikk. Fargemessig er det også naturen som bestemmer,» forteller Ellen Styrishave.

Ønsker et enkelt liv

Kjøkkenøya er, på samme måte som et leirbål, et samlingspunkt. Vi har nytenkt kjøkkenøya så den rommer mer, samtidig som den tar mindre plass. Den svært enkel kjøkkenøya, som også er et spisebord, er en tidsriktig fornyelse.

«Vi lever i en tid der mange spør seg selv og hverandre: Hva har vi egentlig bruk for?» Vi tar avstand fra et liv i overflod. Vi vil gjerne tilbake til et enklere liv. Den nye og svært enkle øya signaliserer et sentrum for samvær, nærvær og hygge. Det overflødige er fjernet. Den forteller en historie om at den er valgt fordi gode verdier som hygge og samvær er viktigere enn andre ting,» sier Missona Aston, Futurist, og fortsetter:

«Mange ønsker en mer bærekraftig livsstil. I det bærekraftige ligger ønsket om å velge materialer som ikke belaster naturen unødig. Vi vil gjerne ta hensyn til naturen når vi innreder hjemmet vårt. Her passer tre og linoleum fint inn. Det er materialer som gir oss god samvittighet. Materialene kan gjerne ha et rått og enkelt preg, i god nordisk stil. Vi vil i økende grad ha naturen og naturens farger inn i hjemmet. Det ‘forankrer’.»

Ytterlige opplysninger

Ellen Styrishave, markedssjef for JKE i Norge, epost: elsty@jke-design.dk, tlf.: 24 60 78 89